Rynek Infrastruktury
Zanim ustawa została uchwalona jej projekt był wielokrotnie krytykowany. Największe kontrowersje wzbudzała zaproponowana poprawka mająca dołączyć do grona beneficjentów ustawy tych przedsiębiorców, którzy podpisali umowy nie tylko z wykonawcami inwestycji, ale i z podwykonawcami. Pozwoliłoby to zabezpieczyć te firmy, które znalazły się w niższych liniach podwykonawców. Tak się jednak nie stanie, gdyż poprawkę odrzucono.
Szybko opracowana i uchwalona ustawa budzi wątpliwości co do jej skuteczności w walce z inwestorem i generalnym wykonawcą. – Ten projekt to niestety tylko doraźna odpowiedź na problem, na sytuację, którą mamy na rynku. Próbuje walczyć z objawami, zupełnie nie dotykając przyczyn – wyjaśnia Rynkowi Infrastruktury Marek Michałowski, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
– Dodatkowo boję się, że skomplikuje on i tak trudne uregulowania i relacje pomiędzy zamawiającym a wykonawcą, nie przynosząc realnej poprawy trudnej sytuacji podwykonawców – mówi o projekcie Michałowski. Takie ryzyko pojawia się po czwartkowym uchwaleniu ustawy, która nie obejmuje wszystkich pokrzywdzonych firm.
Co więcej, od pewnego czasu pojawiały się głosy mówiące o tym, że ustawa zakładająca wypłatę pieniędzy podwykonawcom z Krajowego Funduszu Drogowego może spotkać się z odrzuceniem przez Komisję Europejską. Ta może zarzucić, że ustawa jest formą pomocy publicznej i konieczny będzie zwrot środków wypłaconych podwykonawcom. – W takiej sytuacji pozostaną im rozwiązania, które w tego typu przypadkach przewiduje polskie prawo – niestety będą to prawdopodobnie długie procesy sądowe – przewiduje prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
Nawet wygrana walka w sądzie nie musi koniecznie ocalić podwykonawców. Już teraz wielu z nich ma problemy związane z płatnościami podatków i składek ZUS, których nie mogą uregulować wobec pustych kieszeni. W tej sprawie głos zabrał Ruch Palikota, który chce, by znieść obowiązek płacenia VAT-u od wystawionych i niezapłaconych faktur.
Inne rozwiązanie zaproponował Marek Michałowski. – Kilkakrotnie sugerowaliśmy, aby była możliwość rozliczenia się przez zamawiającego z wykonawcą także za pomocą zaliczek na poczet wykonywanych prac. To zdecydowanie usprawniłoby obieg pieniądza, a pamiętajmy, ze właśnie zatory płatnicze to istotna przyczyna obecnego kryzysu – mówi prezes PZPB.
Jakie straty ponosi polska gospodarka na skutek niezrealizowanych na czas inwestycji drogowych? Jak inwestycje i środki UE oddziaływują na polski PKB? Czy czeka nas drogowa "dziura" inwestycyjna po 2012 r.? Czy i jak można uniknąć tego niebezpieczeństwa? Skąd brać fundusze na remonty dróg? Finansowanie, rozwój i problemy z drogami samorządowymi. Procesy przetargowe - czy zmieniać prawo? Bezpieczeństwo ruchu drogowego a rozwój motoryzacji - to tylko kilka z tematów, które będą podejmowane w trakcie Kongresu Drogowego 2012.
Spotkanie odbędzie się w warszawskim hotelu Radisson Blue Sobieski. Kongres Drogowy 2012 organizowany jest przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR - wydawcę portalu RynekInfrastruktury.pl, Polski Kongres Drogowy oraz Polski Związek Pracodawców Budownictwa.
Więcej informacji na temat Kongresu Drogowego 2012, program i formularz rejestracyjny znajduje się tutaj.